ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
Posted by Youmagazine Staff
Μυστήριο περιβάλλει την εξαφάνιση πέντε πολεμικών πλοίων που είχαν βυθιστεί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Το καταδρομικό HMAS Perth του Πολεμικού Ναυτικού της Αυστραλίας, που βυθίστηκε κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στη Θάλασσα της Ιάβας, έχει πλέον εξαφανιστεί από υγρό τάφο του. Image: Supplied
v
ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΞΕΝΟ συμβαίνει στον πυθμένα της Θάλασσας της Ιάβας στην Ινδονησία. Μέχρι πρόσφατα υπήρχαν εκεί πολεμικά πλοία τα οποία είχαν βυθιστεί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Τα ναυάγια έχουν σήμερα εξαφανιστεί χωρίς ν’ αφήσουν κανένα ίχνος, παρά μόνο «μεγάλες τρύπες», στα σημεία του βυθού όπου κάποτε τα πλοία αυτά αναπαύονταν.
Πρόκειται για πέντε πλοία – και όχι τρία όπως αρχικά είχε δημοσιευτεί: ένα αυστραλέζικο, ένα βρετανικό και τρία ολλανδικά.
Συγκεκριμένα, εξαφανίστηκαν το καταδρομικό HMAS Perth του Πολεμικού Ναυτικού της Αυστραλίας, το βαρύ καταδρομικού HMS Exeter του Πολεμικού Ναυτικού της Βρετανίας, και τα καταδρομικά HNLMS De Ruyter και HNLMS Java, μαζί με το αντιτορπιλικό HNLMS Kortenaer του Βασιλικού Ναυτικού της Ολλανδίας.
Τα πολεμικά αυτά πλοία βυθίστηκαν παίρνοντας μέρος σε μια από τις πιο αιματηρές ναυμαχίες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Πολλά βυθίστηκαν μαζί με τα πληρώματά τους.
v
Το βαρύ καταδρομικό του Βρετανικού Πολεμικού Ναυτικού HMS Exeter, που βυθίστηκε στη Θάλασσα της Ιάβας κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, έχει επίσης εξαφανιστεί. Image: Supplied
v
Κατά τη διάρκεια του 1942 διεξήχθη η Ναυμαχία της Ιάβας, κατά την οποία περισσότεροι από 2.000 ναυτικοί έχασαν τη ζωή τους, στην προσπάθεια των Συμμάχων να απωθήσουν το ιαπωνικό ναυτικό που επικρατούσε σε όλη τη Νοτιοανατολική Ασία.
Μέχρι το 2002, τα πέντε σκάφη βρίσκονταν σε μεγάλο βαθμό ανέπαφα στον πυθμένα της Θάλασσας της Ιάβας, σε βάθος 46 μέτρων. Η απουσία τους έγινε αντιληπτή πρόσφατα κατά τη διάρκεια αποστολής για την 75η επέτειο της Ναυμαχίας της Ιάβας, που είναι του χρόνου. Παρ’ όλο που το αποτύπωμα των ναυαγίων φαίνεται από τα σόναρ, τα πλοία δεν βρίσκονται πλέον στο βυθό.
«Τα ναυάγια των HNLMS De Ruyter και HNLMS Java λείπουν ολόκληρα. Επίσης λείπει ένα μεγάλο τμήμα του HNLMS Kortenaer», αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Άμυνας της Ολλανδίας.
Ταυτόχρονα έγινε αντιληπτή η εξαφάνιση του αυστραλέζικου και του βρετανικού πλοίου, που είχαν εντοπιστεί στο βυθό το 2014.
v
Χάρτης του πυθμένα της Θάλασσας της Ιάβας στον οποίο διακρίνεται το κουφάρι του βρετανικού αντιτορπιλικού HMS Electra, που πήρε μέρος στη ναυμαχία της Ιάβας. Το πλοίο είχε μήκος 100 μέτρα και ζύγιζε 1.970 τόνους. Image: Supplied
v
Η υποβρύχια χαρτογράφηση αποκάλυψε ότι το ναυάγιο του HMS Exeter έχει εξαφανιστεί, αφήνοντας στη θέση του μια πελώρια τρύπα. Image: Supplied
v
Το πώς εξαφανίστηκαν τα πέντε πλοία παραμένει μυστήριο. Σύμφωνα με μια θεωρία, ντόπιοι δύτες κατέβαιναν όλα αυτά τα χρόνια και αποσπούσαν κομμάτια, τα οποία ανέβαζαν στη επιφάνεια για να τα πουλήσουν ως παλιοσίδερα – μια πρακτική που αποτελεί σύνηθες φαινόμενο στην περιοχή, για μικρότερα όμως σκάφη και βάθη. Γιατί κανένα από τα πλοία αυτά δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί μικρό.
Το HMAS Perth είχε μήκος 91 μέτρα και ζύγιζε 1.370 τόνους. Το HNLMS De Ruyter ήταν 171 μέτρα μακρύ και ζύγιζε πάνω από 6.650 τόνους, ενώ το βρετανικό HMS Exeter ήταν ακόμη πιο επιβλητικό, φτάνοντας τους 8.520 τόνους.
Να σημειωθεί ότι η επιχείρηση ανέλκυσης του κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia, που ναυάγησε το 2012 σε ρηχά νερά κοντά στις ιταλικές ακτές, κόστισε 2 δισ. δολάρια και χαρακτηρίστηκε ως η μεγαλύτερη επιχείρηση διάσωσης στον κόσμο.
Με άλλα λόγια, το κόστος ανέλκυσης των παλιών πολεμικών πλοίων –αν υποθέσουμε ότι έγινε κάτι τέτοιο– ξεπερνά κατά πολύ την αξία των σκαφών ως παλιοσίδερα.
Αυτή ωστόσο είναι η μόνη λογική εξήγηση που μπορεί να δοθεί.
v
Η επιχείρηση ανέλκυσης του Costa Concordia κόστισε 2 δισεκατομμύρια δολάρια. Photo: Jonathan Danko Kielkowski. Πηγή: Supplied
v
Τα πολεμικά πλοία είχαν έλικες και εξαρτήματα από χάλυβα, τοιχώματα από υψηλής ποιότητας αλουμίνιο και ορειχάλκινα φωτιστικά. Η αξία των παραπάνω μετάλλων υπολογίζεται στα 3.000 δολάρια ο τόνος.
Αξιωματούχοι της κυβέρνησης της Μαλαισίας δήλωσαν στην εφημερίδα της Σιγκαπούρης New Strait Times, ότι υπήρξαν παράνομες επιχειρήσεις ανέλκυσης, ότι οι θαλάσσιοι ληστές μεταμφιέζονταν σε ντόπιους ψαράδες για να μην κινήσουν υποψίες και ότι χρησιμοποιούσαν GPS για να εντοπίσουν τα βυθισμένα πλοία. Ωστόσο, υπάρχει ένας μόνο μάρτυρας, ένας Μαλαισιανός ψαράς, που είπε ότι είδε κάποτε έναν θαλάσσιο γερανό και μια φορτηγίδα να απομακρύνονται βιαστικά από την περιοχή.
«Προφανώς τα μέταλλα αυτά πουλήθηκαν στην Κίνα», είπαν οι αξιωματούχοι στους New Strait Times, «η οποία έχει μεγάλη όρεξη για παλιοσίδερα και ορείχαλκο».
Παρ’ όλα αυτά, ειδικοί από την εταιρεία ανέλκυσης ναυαγίων Ardent αμφισβητούν την σοβαρότητα αυτής της καταγγελίας, με το αιτιολογικό ότι μια τέτοια επιχείρηση απαιτεί πολλά μέσα, πολυάριθμο προσωπικό και τόσο πολύ χρόνο που είναι αδύνατο να περάσει απαρατήρητη.
Έτσι, το μυστήριο παραμένει. Πού πήγαν τα πέντε πλοία που εξαφανίστηκαν;
v
Το ολλανδικό καταδρομικό HNLMS Java σε επίσκεψή του στο λιμάνι του Σύδνεϋ το 1930. Το 1942 βυθίστηκε στη Θάλασσα της Ιάβας. Photo: Australian National Maritime Museum. Πηγή: Supplied