Επτά «ζουμερά» βιβλία για το καλοκαίρι
ΒΙΒΛΙΑ
Posted by Youmagazine Staff
Οι θερινές διακοπές είναι ευκαιρία για απόδραση από την καθημερινότητα, αλλά και για να αφεθεί κανείς στις σελίδες ενός βιβλίου, κερδίζοντας λίγο από τον χαμένο χρόνο της ανάγνωσης.
ν
ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ βιβλία που μας γοήτευσαν, μας εξέπληξαν, μας ψυχαγώγησαν, μας άνοιξαν ένα καινούργιο παράθυρο σε κάποιον κόσμο που δεν μας ήταν οικείος. Βιβλία από την διεθνή παραγωγή, παλιά και καινούργια, εκδόσεις από την αγαπημένη του θέρους αστυνομική λογοτεχνία, ιστορίες από την παγωμένη θάλασσα της Ισλανδίας των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τα στενά σοκάκια και τα κανάλια της Βενετίας και από τη Σιέρα Λεόνε μέχρι την πολυφυλετική Νέα Υόρκη.
Επτά εκδόσεις που αξίζουν τον πολύτιμο χρόνο σας και ελπίζουμε να τα απολαύσετε ταξιδεύοντας μαζί τους.
ΚΟΡΜΑΚ ΜΑΚΑΡΘΥ
Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους
Μτφρ.: Αύγουστος Κορτώ
Εκδόσεις Καστανιώτη (2008)
Ένας τριαντάρης τυχοδιώκτης βρίσκει στο δρόμο του μια βαλίτσα με χρήματα, αιματηρό προϊόν του εμπορίου ηρωίνης που σφύζει στα μεξικανικά σύνορα. Αν και ξέρει ότι θα τον κυνηγήσουν, αποφασίζει να κλέψει τα χρήματα και να ξεκινήσει μια νέα ζωή. Σύντομα θα ριχτεί στο κατόπι του ένας δολοφόνος-αίνιγμα, η απόλυτη ενσάρκωση του κακού, αλλά κι ένας συρφετός από σκοτεινά πρόσωπα, έμποροι, σερίφηδες, πληρωμένοι ανθρωποκυνηγοί. Το κυνηγητό που θα ακολουθήσει θα αποκαλύψει μια κοινωνία που έχει υποταχθεί στην απόλυτη βία, μια κοινωνία όπου το καλό δεν μπορεί εύκολα να αντιπαρατεθεί στο κακό, μια κοινωνία όπου το αίμα αποτελεί τη μόνη διαχρονική αξία.
Το γράψιμο του Κόρμακ ΜακΚάρθυ είναι τόσο λιτό ακόμα κι όταν μιλάει για σκληρά πράγματα, για ανθρώπους που δεν είναι της διπλανής πόρτας: «Έμεινε καθιστός να κοιτάζει κι έπειτα κατέβασε το διαχωριστικό κι έμεινε ακίνητος με σκυφτό το κεφάλι. Όλη του η ζωή μπροστά του, ανάμεσα στα πόδια του. Η κάθε μέρα από το πρωί έως το βράδυ μέχρι να πεθάνει. Κι όλη η ζωή αυτή είκοσι κιλά χαρτί σε μια βαλίτσα…».
Ο λόγος κοφτός, συμπυκνωμένος, μεταφέρει τον παράδοξο συναισθηματικό κόσμο ορισμένων χαρακτήρων, το σκότος της «ψυχής», την απόγνωση. Οι ήρωες γνωρίζουν ότι ζουν στην κόψη του ξυραφιού, αλλά παρ’ όλα αυτά ο κίνδυνος τους διεγείρει, δίνει νόημα στην κενή ζωή τους. Η διαταραχή και η σχιζοφρένεια γεννούν τον ολέθριο παραλογισμό, που κανείς δεν γνωρίζει πότε και πώς θα σταματήσει.
Έργο διαχρονικό, το Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους είναι ένα δυνατό βιβλίο, το οποίο αφήνει για πολύ καιρό τα ίχνη του στον αναγνώστη.
ΓΙΟΝ ΚΑΛΜΑΝ ΣΤΕΦΑΝΣΟΝ
Παράδεισος και Κόλαση
Μτφρ.: Ρίτα Κολαΐτη
Εκδόσεις Καστανιώτη (2017)
Μυθιστόρημα
Σε μια απομακρυσμένη γωνιά της Ισλανδίας, ένα παιδί, ο φίλος του ο Μπάρδουρ και άλλοι ψαράδες μπακαλιάρου ξανοίγονται στα παγωμένα νερά. Μια σφοδρή θύελλα τους αιφνιδιάζει καταμεσής του ωκεανού και ο Μπάρδουρ, που έχει ξεχάσει τη νιτσεράδα του καθώς ήταν βαθιά απορροφημένος από τον Απολεσθέντα Παράδεισο του Μίλτον, υποκύπτει στο φονικό ψύχος και πεθαίνει. Συγκλονισμένο από την απώλεια, το παιδί επιστρέφει στη στεριά και ξεκινάει ένα ριψοκίνδυνο ταξίδι διασχίζοντας όλο το νησί για να επιστρέψει το βιβλίο στον κάτοχό του, έναν τυφλό γερο-καπετάνιο. Ο πόνος του γίνεται και δικός μας, το ίδιο και η ελπίδα του. Οι κακουχίες και οι κίνδυνοι του ταξιδιού ουδόλως το πτοούν: είναι αποφασισμένο ν’ ανταμώσει το φίλο του στο θάνατο. Μόλις όμως βρεθεί στο χωριό, βυθίζεται στις ζωές και στις ιστορίες των κατοίκων του.
Το Παράδεισος και Κόλαση είναι μια ιστορία που διαδραματίζεται στις αρχές του 20ού αιώνα, ένα κείμενο ζωντανό και αιώνιο, γεμάτο λυρισμό, όπου κάθε λέξη βρίσκεται στη σωστή θέση. Ένα μυθιστόρημα υπνωτιστικής δύναμης, ένα από κείνα τα πολύ σπάνια αναγνώσματα από τα οποία κανείς δεν βγαίνει αλώβητος – μια σαγηνευτική αποκάλυψη.
ΚΟΛΜ ΤΟΪΜΠΙΝ
Καραβοφάναρο στο μαύρο νερό
Μτφρ.: Aθηνά Δημητριάδου
Εκδόσεις Gutenberg (2016)
Μυθιστόρημα
Μετά από χρόνια πικρής διαμάχης τρεις γυναίκες –η Ντόρα Ντέβερο, η κόρη της Λίλι και η εγγονή της Έλεν– υποχρεώνονται από τα γεγονότα να κάνουν ανακωχή. Ο πολυαγαπημένος αδελφός της Έλεν, ο Ντέκλαν, πεθαίνει και τις θέλει και τις τρεις κοντά του. Η παρουσία των δύο φίλων του θα λειτουργήσει καταλυτικά για όλους στο σύντομο διάστημα που θα συνυπάρξουν στο σπίτι της γιαγιάς. Άτομα από διαφορετικές γενιές, με διαφορετικές εμπειρίες και πεποιθήσεις, γίνονται μάρτυρες μιας οδυνηρής για όλους πορείας, και για πρώτη φορά ακούνε με προσοχή τα όσα έχει να τους πει ο άλλος.
Με πολλή κατανόηση και άφθονο χιούμορ ο Ιρλανδός μυθιστοριογράφος Κολμ Τοϊμπίν δίνει στους ήρωές του την ευκαιρία να τα βρουν με τον εαυτό τους και με τον κόσμο. Ο 62χρονος Τοϊμπίν, που έχει γράψει τα αριστουργηματικά Μπρούκλιν και Νόρα Γουέμπστερ, έχει τιμηθεί με το Διεθνές Λογοτεχνικό Βραβείο IMPAC Dublin. Tο Καραβοφάναρο εντάχθηκε στη σειρά Aldina των εκδόσεων Gutenberg.
ΠΑΤΡΙΣΙΑ ΧΑΪΣΜΙΘ
Καταδίωξη στη Βενετία
Μτφρ.: Βασίλης Πουλάκος
Εκδόσεις Μίνωας (2017)
Αστυνομικό
Όταν η νεαρή σύζυγος του Ρέι Γκάρετ αυτοκτονεί, ο κόσμος του καταρρέει. Για πρώτη φορά στην ξέγνοιαστη έως τότε ζωή του, πρέπει να διαχειριστεί μια δύσκολη κατάσταση. Εκτός από τον πόνο του, έχει να αντιμετωπίσει και την οργή του πεθερού του, Έντουαρντ Κόουλμαν, που πιστεύει πως ο Ρέι είναι υπεύθυνος για τον θάνατο της κόρης του. Ο Κόουλμαν πυροβολεί τον Ρέι και, νομίζοντάς τον νεκρό, φεύγει για τη Βενετία. Ο Ρέι όμως θα τον ακολουθήσει ως εκεί, ελπίζοντας να βρει ευκαιρία να αποδείξει την αθωότητά του.
Μέσα στα σοκάκια της γραφικής πόλης παραμονεύουν ο ένας τον άλλο: ο Κόουλμαν για να εκδικηθεί και ο Ρέι για να ξαλαφρώσει από το βάρος μιας αόριστης ευθύνης.
Σε αυτή τη θανάσιμη καταδίωξη οι ρόλοι κυνηγού και κυνηγημένου εναλλάσσονται και η αγωνία κορυφώνεται μέχρι την τελική σύγκρουση.
Το Καταδίωξη στη Βενετία είναι ένα κλασικό Noir για τους λάτρεις του αστυνομικού! Είναι ένα από τα πιο πολυδιαβασμένα έργα της Πατρίσια Χάϊσμιθ, τοποθετημένο στη γειτονική Ιταλία, με καταιγιστική δράση και αγωνία αμείωτη έως την τελευταία σελίδα.
ΧΑΝΙΑ ΓΙΑΝΑΓΚΙΧΑΡΑ
Λίγη Ζωή
Μτφρ.: Μαρία Ξυλούρη
Εκδόσεις Μεταίχμιο (2016)
Μυθιστόρημα
Η κυκλοφορία του βιβλίου στο εξωτερικό, τον Μάρτιο του 2015, ήταν μάλλον αθόρυβη, παρότι οι κριτικές ήταν ενθαρρυντικές, αλλά η μάλλον απροσδόκητη μετατροπή του μυθιστορήματος σε «βιβλίο της χρονιάς» άρχισε να φαίνεται στις αρχές του καλοκαιριού. Το Λίγη ζωή διαδιδόταν από στόμα σε στόμα και από τουίτ σε τουίτ, από ανθρώπους που μόλις το διάβαζαν αναζητούσαν εναγωνίως ανθρώπους που το είχαν διαβάσει κι αυτοί για να το συζητήσουν. Οι περισσότεροι αναφέρουν ότι πολλά αποσπάσματα τα διάβαζαν κλαίγοντας.
Όποιος πιάνει στα χέρια του το Λίγη ζωή, δεν υπάρχει περίπτωση να την εγκαταλείψει προτού φτάσει στην τελευταία σελίδα και οι σχεδόν 900 σελίδες της σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν εμπόδιο. Ακόμα όμως και όταν η ιεροτελεστία της ανάγνωσης λάβει τέλος, οι ήρωες του βιβλίου δύσκολα ξεχνιούνται κι εξακολουθούν να τριβελίζουν το νου του αναγνώστη για πολύ καιρό ακόμα. Οι περισσότεροι αναγνώστες του βιβλίου ομολογούν ότι δυσκολεύονται να αφήσουν τους ήρωες του βιβλίου πίσω και θα ήθελαν, με κάποιο τρόπο, να τους ξανασυναντήσουν.
Με πρόζα πλούσια και λαμπρή, η Χάνια Γιαναγκιχάρα, Αμερικανίδα με καταγωγή από τη Χαβάη, συνθέτει έναν τραγικό, υπερβατικό ύμνο στην αγάπη, μια αριστοτεχνική απεικόνιση του σπαραγμού, της τυραννίας της μνήμης και των ορίων της ανθρώπινης αντοχής που δεν αφήνει ασυγκίνητο ακόμα και τον πιο αδιάφορο αναγνώστη.
ΓΚΡΑΧΑΜ ΓΚΡΗΝ
Η καρδιά των πραγμάτων
Μτφρ.: Μαργαρίτα Ζαχαριάδου
Εκδόσεις Πόλις (2017)
Μέσα στην πνιγηρή ατμόσφαιρα μιας βρετανικής αποικίας, κάπου στις δυτικές ακτές της Αφρικής, μέσα στην αβεβαιότητα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, μέσα στο νοσηρό κλίμα της κοινωνικής μικροπρέπειας, ο αστυνόμος Χένρι Σκόμπι πασχίζει να διατηρήσει την ηθική του ακεραιότητα. Ο οίκτος και το αίσθημα ευθύνης απέναντι στη Λουίζ, τη σύζυγό του, τον υποχρεώνουν να παραβεί τις αρχές του και να εμπλακεί σε επιλήψιμες δοσοληψίες με τον αινιγματικό σύριο επιχειρηματία Γιουσέφ. Αλλά είναι ο έρωτάς του για μια νέα γυναίκα, την Έλεν, που θα κάνει τον πιστό καθολικό Σκόμπι να υποκύψει στην αμαρτία. Η ηθική του θα τεθεί σε δοκιμασία και, σχεδόν μοιραία, θα οδηγηθεί στη μεγάλη, την τελική αντιπαράθεση με τον ίδιο τον Θεό.
Λίγοι συγγραφείς καταφέρνουν να αναλύσουν με τόση ενάργεια, και ταυτόχρονα με τέτοια πυκνότητα, ζητήματα όπως η αγάπη, ο οίκτος, η προδοσία, η ενοχή, που βρίσκονται στον πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Γκράχαμ Γκριν, ο Σκόμπι ενσαρκώνει εκείνη τη θεμελιώδη αντίφαση του πώς «ο οίκτος μπορεί να αποτελεί έκφραση μιας σχεδόν τερατώδους αλαζονείας».
Αν και ο Γκράχαμ Γκρην ουδέποτε κατονομάζει τη βρετανική αποικία της Σιέρα Λεόνε, όπου είχε υπηρετήσει και ο ίδιος ως πράκτορας της βρετανικής κυβέρνησης στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, το αποπνικτικό περιβάλλον της Φριτάουν λειτουργεί απλώς ως το σκηνικό για μια μυθιστορηματική πραγματεία πάνω στη φύση του ανθρώπου, την έννοια της αμαρτίας και τη λεπτή γραμμή ανάμεσα στον οίκτο και τη σκληρότητα. Γραμμένο το 1948, το βιβλίο έχει χαρακτηριστεί ένα από τα σημαντικότερα έργα της λογοτεχνίας του 20ού αιώνα.
ΤΖΟΫΣ ΚΑΡΟΛ ΟΟΥΤΣ
Καρχηδόνα
Μτφρ. Χίλντα Παπαδημητρίου
Εκδόσεις Πατάκης (2017)
Αστυνομικό
Η εξαφάνιση της 19χρονης Χρυσηίδας το καλοκαίρι του 2005 ταράζει τα νερά της μικρής πόλης της Καρχηδόνας, στα σύνορα της Πολιτείας της Νέας Υόρκης µε τον Καναδά. Η κόρη του Ζήνωνα Μέιφιλντ, επιφανούς µέλους της κοινότητας, εξαφανίστηκε µέσα στη νύχτα, χάθηκε στις ερημιές των Αντιρόντακς. Αλλά όταν οι κάτοικοι της Καρχηδόνας σπεύδουν να βοηθήσουν τον αλαφιασμένο πατέρα στην αναζήτηση της κοπέλας, ανακαλύπτουν τον πιο απίθανο ύποπτο – έναν παρασημοφορημένο βετεράνο του πολέμου στο Ιράκ, ο οποίος έχει στενές σχέσεις µε την οικογένεια Μέιφιλντ. Καθώς οι αποκρουστικές αποδείξεις συσσωρεύονται εναντίον του διαταραγμένου ήρωα του πολέμου, η οικογένεια συνειδητοποιεί ότι πρέπει να παλέψει µε την πιθανότητα να έχει χάσει την κόρη της για πάντα…
Ένα καθηλωτικό μυθιστόρημα από τη μεγάλη Αμερικανίδα συγγραφέα του καιρού µας, ένα βιβλίο που εξερευνά τις μύχιες γωνιές της ψυχής του ανθρώπου και την ικανότητά του για βία, αγάπη και συγχώρεση.
Η Τζόυς Κάρολ Όουτς παραμένει η συγγραφέας που οι Αμερικανοί αγαπούν να λατρεύουν αλλά και να μισούν: στο Τwitter μετράει πάνω από 100.000 ακολούθους και τα περισσότερα tweets της γίνονται αντικείμενο σχοινοτενών σχολιασμών. Ο λόγος; Ως δημόσιο πρόσωπο δεν έπαψε ποτέ να διατρανώνει τη νεο-φεμινιστική της ταυτότητα και την ανάγκη της να καταφέρεται ενάντια σε οποιαδήποτε έκφανση ανδρικής, επιβλητικής εξουσίας. Αυτό διαφαίνεται στα περισσότερα από τα βιβλία της, όπου οι όροι αντιστρέφονται και οι τραυματισμένες ψυχικά γυναίκες και οι ευέξαπτοι έφηβοι που δεν κατάφεραν να προσαρμοστούν στον οριοθετημένο κόσμο των μεγάλων δικαιολογημένα αρύονται από τον ενδιαφέροντα κόσμο της παραβατικότητας ή της έλλειψης λογικής.