Ο φανταστικός πολύχρωμος κόσμος του βυθού (pictorial)
PICTORIAL
Posted by Youmagazine Staff
Οι πρώτες έγχρωμες απεικονίσεις της θαλάσσιας ζωής στον κόσμο, σε μια εποχή που η φαντασία συμπλήρωνε τις ατέλειες της πραγματικότητας.
Όλες οι εικόνες είναι ευγενική προσφορά της Biodiversity Heritage Library. Image: Supplied
ν
ΣΤΙΣ αρχές του 18ου αιώνα, ο Ολλανδός εκδότης, πωλητής βιβλίων και ερασιτέχνης ψαράς Λούι Ρενάρντ (Louis Renard, 1678 – 1746) συνέταξε τον πρώτο εικονογραφημένο άτλαντα θαλάσσιας ζωής, αποτέλεσμα των ιχθυολογικών μελετών του.
Ο άτλαντας περιείχε 450 θαλάσσια είδη, που αποδίδονται με έντονα χρώματα, ενώ σε πολλά είδη η καλλιτεχνική φαντασία έχει αντικαταστήσει την πεζή πραγματικότητα. Τα ψάρια, αν και ανατομικά είναι ακριβή, διαθέτουν διακοσμητικά στοιχεία που συναντάμε στην σχετικά σύγχρονη εποχή της ψυχεδέλειας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το στόμα τους θυμίζει ράμφος, ενώ το δέρμα τους είναι διάστικτο από εξαιρετικά μοτίβα. Τέλος, δεν απουσιάζουν και φανταστικά είδη, όπως οι γοργόνες που τόσο άσπλαχνα εξόρισε από τη ζωή των ναυτικών ο σύγχρονος «λογικός» πολιτισμός.
Το έργο γνώρισε τρεις εκδόσεις. Από την πρώτη, μεταξύ των ετών 1718 και 1719, σώζονται 16 αντίτυπα, από τη δεύτερη έκδοση το 1754, απ’ όπου προέρχονται κοι οι εικόνες που παρουσιάζονται εδώ, σώζονται 34 αντίγραφα και από την τρίτη έκδοση το 1782 έχουν απομείνει μόνο έξι βιβλία.
Ένα ψηφιακό αντίγραφο του έργου του Λούι Ρενάρντ με τίτλο Ψάρια, καραβίδες και καβούρια, και είδη από τα νησιά Μολούκες της Ινδονησίας και τις θάλασσες της Αυστραλίας είναι σήμερα διαθέσιμο από την Biodiversity Heritage Library.
ν
ν
Πολλές από τις εκπληκτικά χρωματισμένες χαλκογραφίες ο Ρενάρντ τις αντέγραψε από άλλους καλλιτέχνες, ιδιαίτερα από τον στρατιώτη και ζωγράφο Samuel Fallours που έζησε στο νησί Άμπον της Ινδονησίας και ήταν εξοικειωμένος με τα τροπικά ψάρια. Περίπου το 9% των εικόνων είναι προϊόντα φαντασίας, καθώς ο Λούι Ρενάρντ δεν ταξίδεψε ποτέ στις Ανατολικές Ινδίες.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης και το γεγονός ότι ο Ρενάρντ συνδέθηκε με τις μυστικές υπηρεσίας της Μεγάλης Βρετανίας, όχι γιατί ήθελε να γίνει κατάσκοπος, αλλά για να αποκτήσει γνωριμίες ώστε να πωλήσει περισσότερα αντίτυπα του έργου του στη βρετανική αριστοκρατία!
ν
ν
v
v
v
v
v
v