Οι αστρονόμοι παρουσίασαν έναν λεπτομερή χάρτη του Γαλαξία μας (vid)

Κατηγορία ΘΕΜΑΤΑ, Αστρονομία

ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ  | Ενημ. 26/09/2024, 23:18

O νέος χάρτης του Γαλαξία μας αποτελείται από  200 χιλιάδες εικόνες που ελήφθησαν στο υπέρυθρο φάσμα του φωτός.

Ο Γαλαξίας μας (Milky Way) είναι μέρος του υπερσμήνους γαλαξιών Λιανακέα. Image: NASA/YouTube

ΤΟΝ ΠΙΟ ΛΕΠΤΟΜΕΡΗ χάρτη του Γαλαξία μας, που περιέχει περισσότερα από 1,5 δισεκατομμύρια ουράνια σώματα, πλανήτες, δορυφόρους και άστρα, δημοσίευσαν αστρονόμοι χρησιμοποιώντας φωτογραφίες από το τηλεσκόπιο VISTA του Ευρωπαϊκού Νότιου Παρατηρητηρίου (ESO).

Ο Γαλαξίας μας είναι ένας ανάμεσα σε δισεκατομμύρια άλλους γαλαξίες που αποτελούν το εκδηλωμένο σύμπαν. Πριν δέκα χρόνια, μια ομάδα επιστημόνων που χαρτογράφησε χιλιάδες άλλους γαλαξίες στην άμεση γειτονιά μας, ανακάλυψε ότι ο Γαλαξίας είναι μέρος ενός απίστευτα τεράστιου «υπερσμήνους» γαλαξιών που το ονόμασαν Λανιακέα (Laniakea). Το υπερσμήνος περιλαμβάνει 100.000 γαλαξίες.

Το Λανιακέα εκτείνεται σε πλάτος 500 εκατομμυρίων ετών φωτός και μοιάζει όπως στη φωτογραφία κάτω. Ο Γαλαξίας είναι απλώς μια μικροσκοπική κουκίδα που βρίσκεται σε μια από τις παρυφές του στα δεξιά.

Η θέση του Γαλαξία μας στο υπερσμήνος Λανιακέα. Image: NASA/YouTube

Αχρονολόγητη φωτογραφία φυλλαδίου που εκδόθηκε από το Ευρωπαϊκό Νότιο Παρατηρητήριο (ESO) με μερικές από τις κυριότερες περιοχές του Γαλαξία μας που απεικονίζονται ως μέρος του πιο λεπτομερούς υπέρυθρου χάρτη. Από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω: Νεφέλωμα NGC 3576, NGC 6357, Messier 17 (Νεφέλωμα Ωμέγα), NGC 6188, Messier 22 και NGC 3603. Image: ESO/VVVX survey/PA Wire

Η επιστημονική ομάδα από την Λατινική Αμερική παρακολούθησε τις κεντρικές περιοχές του γαλαξία μας για περισσότερα από 13 χρόνια χρησιμοποιώντας την υπέρυθρη κάμερα VIRCAM του VISTA. Ο χάρτης περιλαμβάνει 200.000 εικόνες που ελήφθησαν στο υπέρυθρο και δέκα φορές περισσότερα αντικείμενα από έναν προηγούμενο χάρτη που κυκλοφόρησε από την ίδια ομάδα το 2012.

Ανάμεσά τους νεογέννητα αστέρια, συχνά ενσωματωμένα σε κουκούλια σκόνης, και σφαιρωτά σμήνη εκατομμυρίων από τα παλαιότερα αστέρια του Γαλαξία καθώς και πολύ ψυχρά αντικείμενα, όπως καφέ νάνους ή ελεύθερα αιωρούμενους πλανήτες που δεν περιστρέφονται γύρω από κάποιο αστέρι.

«Κάναμε τόσες πολλές ανακαλύψεις, που αλλάξαμε την όψη του Γαλαξία μας για πάντα», επισημαίνει ο Ντάντε Μιννίτι, αστροφυσικός στο Universidad Andres Bello στη Χιλή και επικεφαλής του συνολικού έργου «VISTA Variables in the Via Lactea».