Ο Έλον Μασκ κατασκευάζει υπολογιστές εγκεφάλου (vid)

Κατηγορία Καινοτομίες

ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ

Από τον Αντώνη Κυριαζή

 

Η εταιρεία Neuralink του Έλον Μασκ άντλησε από την αγορά 27 εκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή υπολογιστών εγκεφάλου.

Για τον Έλον Μασκ ζούμε σε μια προσομοίωση υπολογιστή που δημιούργησε ένας προηγμένος πολιτισμός. Image: Supplied
v

ΟΠΩΣ αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg, η Neuralink Corp., η οποία ιδρύθηκε από τον δισεκατομμυριούχο Έλον Μασκ, διέθεσε πρόσφατα στην αμερικανική αγορά μετοχές αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων για να αντλήσει κεφάλαια για να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη μιας προηγμένης τεχνολογίας, που θα συνδέει τον ανθρώπινο εγκέφαλο με τους υπολογιστές.
Η εταιρεία με έδρα το Σαν Φρανσίσκο έχει ήδη αντλήσει 27 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ. Ο Μασκ δήλωσε μέσω Twitter την Παρασκευή ότι η Neuralink δεν επιδιώκει να προσελκύσει επενδυτές από το εξωτερικό.
Σε γενικές γραμμές, πολύ λίγα είναι γνωστά για τη Neuralink εκτός από το ότι έχει στόχο να συγχωνεύσει τον άνθρωπο με τις μηχανές και ότι αυτή τη στιγμή προσπαθεί να στρατολογήσει επιπλέον επιστήμονες και μηχανικούς.
Ο Έλον Μασκ, 46 ετών, μηχανικός κι ο ίδιος, είναι διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla Inc. και της διαστημικής εταιρείας Space Exploration Technologies Corp. Είναι επίσης πρόεδρος της SolarCity, συνιδρυτής των Zip2 και PayPal, ενώ έχει οραματιστεί ένα σύστημα μεταφοράς υψηλής ταχύτητας με την ονομασία Hyperloop, καθώς και ένα υπερηχητικό αεροσκάφος με ηλεκτρική προώθηση. Τέλος, είναι από τους πιο θερμούς υποστηρικτές της ανθρώπινης εξερεύνησης του πλανήτη Άρη.
Με την καινούρια εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης Neuralink επιδιώκει την ανάπτυξη προηγμένης τεχνολογίας που θα επιτρέπει την συγχώνευση του ανθρώπινου εγκεφάλου με τους υπολογιστές. Πρόκειται για ένα αρκετά φιλόδοξο εγχείρημα που θα επικεντρωθεί σε αυτό που είναι γνωστό ως «νευρωνική δαντέλα» – μια τεχνολογία που μπορεί να «υφανθεί» στον εγκέφαλο για να ενισχύσει τη λειτουργικότητά του και να διευκολύνει την άμεση επικοινωνία με τις κοντινές συσκευές.
Οι διεπαφές του ανθρώπινου εγκεφάλου με υπολογιστές δεν είναι κάτι καινούριο, αυτές όμως που υπάρχουν είναι πολύ αργές και περιορισμένων δυνατοτήτων. Εάν ο Μασκ τα καταφέρει, θα ανοίξει την πόρτα σε μια πιο ομαλή ενσωμάτωση ανθρώπων και μηχανών.
Ο ίδιος ο Μασκ είναι βέβαιος ότι θα τα καταφέρει επειδή, όμοια με τους υπολογιστές, το ανθρώπινο γονιδίωμα είναι και αυτό κατασκευασμένο με το δυαδικό σύστημα αρίθμησης (0 και 1). Δείτε περισσότερα στο Η τηλεμεταφορά ανθρώπων είναι επιστημονικά εφικτή!
Δεν πρόκειται ωστόσο για υποβιβασμό της ανθρώπινης ύπαρξης με τη μεταφορά της μνήμης και της συνείδησης σε μια μηχανή, με σκοπό τη διατήρησή τους και μετά το θάνατο, αλλά για τη δυνατότητα να επεκτείνει ο άνθρωπος το νου του και να αντιληφθεί ότι ο κόσμος στον οποίο ζει ότι είναι τόσο πραγματικός, όσο ήταν ο κόσμος στην ταινία “The Matrix”.

ν

ν

Βιντεοπαιχνίδια ενός εξαιρετικά προηγμένου πολιτισμού

Στη διάσκεψη Recode’s Code που έλαβε χώρα στην Καλιφόρνια στις αρχές Ιουνίου 2016, και στην οποία πήραν μέρος οι επικεφαλής των μεγαλύτερων εταιρειών υψηλής τεχνολογίας όλου του κόσμου, ο Μασκ ρωτήθηκε εάν είναι πιθανό ο κόσμος μας να δημιουργήθηκε από κάποιον προηγμένο εξωγήινο πολιτισμό.
Για να απαντήσει στο ερώτημα, ο Μασκ έφερε το παράδειγμα των video games.
«Σκεφτείτε ότι πριν από 40 χρόνια είχαμε παιχνίδια όπως το Pong, που ήταν ασπρόμαυρο και βασιζόταν σε γραφικά δύο διαστάσεων. Σήμερα τα βιντεοπαιχνίδια έχουν προσεγγίσει το επίπεδο της εικονικής πραγματικότητας (virtual reality) με φωτορεαλιστικά γραφικά και εκατομμύρια χρηστών να παίζουν ταυτόχρονα το ίδιο παιχνίδι σε απευθείας σύνδεση μεταξύ τους. Και με την ταχύτητα που εξελίσσεται η τεχνολογία, σύντομα τα βιντεοπαιχνίδια δεν θα ξεχωρίζουν από την πραγματική ζωή.
»Αυτή την πρόοδο εμείς την κάναμε μέσα σε διάστημα 40 ετών, το οποίο στην πραγματικότητα είναι μια απειροελάχιστη στιγμή στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού. Φανταστείτε, λοιπόν, πώς θα είναι τα video games σε 500, 1.000 ή 10.000 χρόνια!
»Βρισκόμαστε σαφώς σε μια πορεία όπου τα παιχνίδια σε λίγο δεν θα ξεχωρίζουν από την πραγματικότητα. Και αυτά τα παιχνίδια θα μπορούν να παίζονται σε κάθε set-top box ή PC ή σε οποιαδήποτε άλλη συσκευή ψηφιακής εγγραφής, και κατά πάσα πιθανότητα θα υπάρχουν δισεκατομμύρια τέτοιοι υπολογιστές ή set-top boxes. Έτσι, θα έρθει μια μέρα όπου η υλική πραγματικότητα θα είναι απλώς μια μόνο ανάμεσα σε δισεκατομμύρια άλλες!
»Κατά συνέπεια, δεν θα πρέπει να μας εκπλήσσει το γεγονός ότι ένας πολιτισμός που έφτασε σε ένα τέτοιο επίπεδο ανάπτυξης είναι ικανός να δημιουργήσει μια συμπαντική ολογραφική πραγματικότητα, βασισμένη σε κώδικα υπολογιστή. Μπορούμε να αποδείξουμε ότι ο κόσμος μας δεν είναι μια τέτοιου είδους προσομοίωση;
»Με δεδομένο ότι γνωρίζουμε πολύ λίγα πράγματα για το σύμπαν και την αληθινή φύση της πραγματικότητας, μια τέτοια περίπτωση είναι εξαιρετικά πιθανή», κατέληξε ο Μασκ.
ν

Για ορισμένους στοχαστές ο άνθρωπος είναι στην πραγματικότητα ένας βιολογικός υπολογιστής 64-bit. Image: Supplied
v

Are you living in a computer simulation?

Ο Μασκ πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα, λέγοντας ότι το σενάριο αυτό είναι, στην πραγματικότητα, μια από τις καλύτερες επιλογές που έχουμε.
«Θα πρέπει να ευχόμαστε να είναι αυτό αλήθεια, διαφορετικά ο πολιτισμός μας θα καταστραφεί πολύ πριν φτάσουμε στο σημείο να κάνουμε προσομοιώσεις που θα έχουν ως αποτέλεσμα την ακύρωση της πραγματικότητας που ζούμε».
Στο σημείο αυτό παραπέμπει στην εργασία του Σουηδού φιλοσόφου Νικ Μπόστρομ (Nick Bostrom), η οποία δημοσιεύτηκε το 2003 στο περιοδικό Philosophical Quarterly, με τίτλο Are you living in a computer simulation?
Όμως ο Έλον Μασκ εφιστά την προσοχή μας στη διάκριση που κάνει ανάμεσα στην virtual reality, την εικονική πραγματικότητα, και στην προσομοίωση (simulation) των υπολογιστών.
«Στην virtual reality καταλαβαίνεις αμέσως ότι βρίσκεσαι σε έναν ψεύτικο κόσμο. Στην προσομοίωση όμως δεν μπορείς να καταλάβεις τη διαφορά, επειδή είσαι μέρος της».
Η θεώρηση αυτή του Μασκ δεν είναι απαισιόδοξη ή αδιέξοδη, όπως εύκολα θα μπορούσε να υποθέσει κανείς. Κατά πρώτον, είναι ελπιδοφόρο ο κόσμος μας να είναι κατασκευασμένος από κάποιον υπερ-ευφυή πολιτισμό, γιατί έτσι δεν κινδυνεύει να καταστραφεί. Κανείς δεν φτιάχνει ένα παιχνίδι, και μάλιστα τόσο περίπλοκο όσο ο κόσμος μας, για να το καταστρέψει. Κατά δεύτερον, εάν η θεώρηση αυτή, ότι δηλαδή ζούμε σε μια προσομοίωση ενός κοσμικού υπολογιστή, είναι σωστή, και το έχουμε αντιληφθεί, σου επιτρέπει να διαφύγεις από το «παιχνίδι», ανοίγοντας μια πόρτα ελευθερίας.
Αναρωτιέται κανείς αν είχε κάτι παρόμοιο υπόψη του ο Όμηρος όταν έγραφε στην Ιλιάδα:
Απ᾿ τις ριξιές των βελών τον Έκτορα μακριά κρατούσε ο Δίας,
κι απ᾿ τη σφαγή κι απ᾿ το ανακάτωμα κι απ᾿ το αίμα κι απ᾿ τη σκόνη
.
Για σκεφτείτε: τι νόημα έχουν οι αγωνίες και οι αγώνες και οι μάχες και οι πληγές που δίνουμε και παίρνουμε ζώντας σ’ έναν απατηλό κόσμο, μέχρι να έρθει η ώρα να βγούμε από αυτόν όπως ο Έκτορας; Και τα κάνουμε όλα αυτά σαν να είμαστε προγραμματισμένοι και δεν μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά (μια έννοια που οι παλιοί φιλόσοφοι απέδιδαν με τον όρο Ανάγκη). Το γεγονός άλλωστε ότι τίποτα δεν διαρκεί, αλλά όλα έχουν ένα τέλος, δεν δείχνει ότι ο κόσμος γύρω μας δεν είναι και τόσο αληθινός; Γιατί αν ήταν αληθινός και ζωντανός, δεν θα χανόταν ποτέ. Και τελικά τον αποχαιρετούμε δίχως να μάθουμε ποτέ ποιοι είμαστε, τι ήρθαμε να κάνουμε εδώ και τι λογής είναι είναι αυτός ο κόσμος που μας περιβάλλει.

 


Translate this post