Ο εφευρέτης του Web Τιμ Μπέρνερς-Λι προειδοποιεί

Κατηγορία NEWS, Media

MEDIA

Youmagazine Newsroom

 

Ο Τιμ Μπέρνερς-Λι προειδοποιεί: «Βάλτε κανόνες στις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, αλλιώς το Web θα γίνει ένα επικίνδυνο όπλο».

Ο εφευρέτης του παγκόσμιου ιστού, σερ Τιμ Μπέρνερς-Λι, προειδοποιεί ότι η δύναμη του διαδικτύου έχει περιέλθει στα χέρια λίγων μόνο εταιρειών «που ελέγχουν ποιες ιδέες θα διακινηθούν». Image: Supplied
ν

Ο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ Ιστός (World Wide Web) γιορτάζει στις 12 Μαρτίου τα 29α γενέθλια του και ο Βρετανός εφευρέτης του σερ Τιμ Μπέρνερς-Λι επέλεξε τη μέρα για να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου: λίγες μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες έχουν αποκτήσει υπερβολική δύναμη, γι’ αυτό πρέπει να τους επιβληθούν ρυθμίσεις και περιορισμοί.
Ο Μπέρνερς-Λι, με ανοικτή επιστολή του Ιδρύματός του World Wide Web Foundation, την οποία υπογράφει ο ίδιος, καθώς και με συνέντευξη στους Financial Times προειδοποιεί ότι εταιρείες όπως η Google, το Facebook και το Twitter έχουν αποκτήσει υπερβολικά κυρίαρχη θέση στην αγορά, ότι προωθούν την παραπληροφόρηση και την παραπλανητική πολιτική διαφήμιση, ενώ εκμεταλλεύονται τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών.
«Οι απειλές για το Web είναι πολλές και πραγματικές», επισημαίνει στην επιστολή του, δηλώνοντας τη δέσμευσή του να αγωνισθεί, ώστε «ο Ιστός να είναι ένας ελεύθερος, ανοικτός και δημιουργικός χώρος για όλους», διασφαλίζοντας ότι θα δουλεύει για τους ανθρώπους και όχι «να χρησιμοποιείται ως όπλο ελέγχου μαζικής κλίμακας». 
Όπως τονίζει, χρειάζεται επειγόντως ένα νέο νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που θα περιορίζει την ισχύ των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών, οι οποίες έχουν καταντήσει ανεξέλεγκτες, χωρίς να δίνουν λογαριασμό στους χρήστες. Μεταξύ άλλων, προτείνει οι εταιρείες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να δώσουν στους χρήστες περισσότερο έλεγχο πάνω στα δεδομένα τους.
«Ο αριθμός των τρόπων που τα πράγματα μπορεί να πάνε στραβά στο Ίντερνετ, έχει πολλαπλασιασθεί. Ήρθε η ώρα για μια αντίδραση εκ μέρους των ανθρώπων στην Ευρώπη», τονίζει.
«Ασφαλώς μπορούμε να φαντασθούμε έναν καλύτερο κόσμο… όπου θα έχει κανείς επιλογή στη μηχανή αναζήτησης και επιλογή στο κοινωνικό δίκτυο. Σε έναν καλύτερο κόσμο, ο χρήστης θα έχει πλήρη έλεγχο πάνω στις πληροφορίες που τον αφορούν».
ν


ν

Ο 62χρονος Τιμ Μπέρνερς-Λι ζητά από κυβερνήσεις, εταιρείες και άλλους φορείς να βελτιώσουν την πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω κοινοτικών δικτύων και παροχής δωρεάν ασύρματης πρόσβασης (Wi-Fi) στους δημόσιους χώρους, καθώς και της βελτίωσης των ψηφιακών δεξιοτήτων των γυναικών. 
«Ο Ιστός στον οποίο πολλοί συνδέονταν πριν χρόνια, δεν είναι αυτός που βρίσκουν σήμερα οι νέοι χρήστες. Αυτό που ήταν κάποτε μια πλούσια γκάμα ιστολογίων και διαδικτυακών τόπων, έχει συμπιεσθεί από λίγες πλατφόρμες, οι οποίες ελέγχουν ποιες ιδέες και γνώμες θα δει κανείς και θα μοιρασθεί», αναφέρει στην ανοικτή επιστολή του.
Τονίζει ότι οι λίγοι τεχνολογικοί γίγαντες μεγαλώνουν συνεχώς μέσω εξαγορών μικρότερων ανταγωνιστικών εταιρειών, ενώ απορροφούν τα νέα ταλέντα, πνίγοντας έτσι τις νέες καινοτομίες. 
Η Google κατέχει πλέον μερίδιο 87% παγκοσμίως στις διαδικτυακές αναζητήσεις, ενώ το Facebook έχει ξεπεράσει τα 2,2 δισεκατομμύρια μηνιαίους χρήστες. Από κοινού οι δύο εταιρείες (μαζί με τις θυγατρικές τους Instagram και YouTube) απορροφούν πάνω από το 60% της παγκόσμιας δαπάνης για ψηφιακή διαφήμιση.
Ο Μπέρνερς-Λι θεωρεί «μύθο που περιορίζει την κοινωνική φαντασία μας» ότι «η διαφήμιση είναι το μόνο δυνατό επιχειρηματικό μοντέλο για τις online εταιρείες».
Εξίσου «μύθο αποτελεί και το ότι είναι πολύ αργά για ν’ αλλάξει ο τρόπος που αυτές οι πλατφόρμες λειτουργούν. Και στα δύο αυτά σημεία πρέπει να γίνουμε λίγο πιο δημιουργικοί», τονίζει. 
«Θέλω το Web να αντανακλά τις ελπίδες μας και να εκπληρώνει τους φόβους μας, αντί να μεγεθύνει τους φόβους και να βαθαίνει τους διαχωρισμούς ανάμεσά μας», αναφέρει στην 29η επέτειο από την ίδρυση του Ιστού, σε μια χρονιά (2018) που για πρώτη φορά πάνω από τους μισούς κατοίκους της Γης βρίσκονται πια online, κάτι που όμως, όπως λέει, αναδεικνύει παράλληλα την ύπαρξη ενός ψηφιακού χάσματος.
Υπογραμμίζει, τέλος, ότι είναι πιθανότερο να είναι κανείς εκτός διαδικτυακής σύνδεσης (offline), αν είναι γυναίκα, φτωχός ή κάτοικος του υπαίθρου. «Αν δεν επενδύσουμε σοβαρά για να κλείσουμε το ψηφιακό χάσμα, το τελευταίο δισεκατομμύριο δεν θα συνδεθεί πριν το 2042, πράγμα που αφήνει εκτός εποχής μια ολόκληρη γενιά», προειδοποιεί.

 


Translate this post