Η Μέγκαν Φοξ σε αναζήτηση της Ατλαντίδας, των αρχαίων εξωγήινων, των Αμαζόνων, της Κιβωτού του Νώε και άλλων μυστηρίων της αρχαιότητας.
Το σούπερ μοντέλο και ηθοποιός Μέγκαν Φοξ ξεκινά ένα επικό ταξίδι στο χώρο του μύθου και της ιστορίας. Image: Supplied
ν
ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ και ηθοποιός Μέγκαν Φοξ βρίσκεται μπροστά σε μια νέα πρόκληση στην καριέρα της. Πρόκειται να πρωταγωνιστήσει στη νέα δραματοποιημένη σειρά ντοκιμαντέρ του Travel Channel “Μυστήρια και Μύθοι” στην οποία είναι επίσης συν-δημιουργός και εκτελεστική παραγωγός.
Η κίνηση αυτή της Μέγκαν Φοξ, να διερευνήσει αρχαία μυστήρια, που αποτελούν θέματα ταμπού για την επίσημη ιστορία και αρχαιολογία, έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων από τους αρχαιολόγους, οι οποίοι φοβούνται ότι η νέα σειρά θα δώσει τροφή στη φαντασία του κόσμου, απομακρύνοντάς τον από την αποδεκτή ιστορική «αλήθεια» έτσι όπως διδάσκεται στα σχολεία.
Και καλούν την Μέγκαν Φοξ να παραιτηθεί από το εγχείρημα, επειδή δεν είναι ούτε ιστορικός ούτε αρχαιολόγος.
Η Μέγκαν Φοξ, που εδώ και πολλά χρόνια είναι ερευνήτρια των αρχαίων μυστηρίων, αλλά και της μετενσάρκωσης και της αστρικής προβολής, δήλωσε σε απάντηση των αιτιάσεων που δέχεται τα εξής:
«Πρόκειται για ένα προσωπικό ταξίδι σε όλο τον κόσμο, με τη βοήθεια ειδικών και αρχαιολόγων που δεν φοβούνται να επανεξετάσουν την ιστορία και να θέσουν σκληρά ερωτήματα, αμφισβητώντας τη συμβατική σοφία και ό,τι γίνεται αποδεκτό εδώ και αιώνες. Στη σειρά αυτή θα εξερευνήσουμε μερικά από τα μεγαλύτερα μυστήρια όλων των εποχών, όπως είναι οι Αμαζόνες ή αν ο Τρωικός Πόλεμος έγινε πραγματικά και ποια εποχή».
ν
ν
Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν πάρα πολλά αναπάντητα ερωτηματικά όσον αφορά την ιστορία, τα οποία ιστορικοί και αρχαιολόγοι κάνουν πως δεν τα βλέπουν, γιατί διαταράσσουν ή ανατρέπουν την παγκοσμίως αποδεκτή χρονική σειρά γεγονότων που με τόσο κόπο κατασκεύασαν και καθιέρωσαν – ακόμη κι αν πρόκειται για κραυγαλέες αντιφάσεις.
Για παράδειγμα, γνωρίζουμε ότι οι αρχαίοι Αιγύπτιοι μπορούσαν και αποσπούσαν τον σίδηρο από τους μετεωρίτες που είχαν πέσει και τον χρησιμοποιούσαν για την κατασκευή όπλων, σκευών και μηχανικών εξαρτημάτων.
Το 1911, οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν σε έναν τάφο κοντά στις πυραμίδες της Γκίζας ένα περιδέραιο, οι χάντρες του οποίου είχαν κατασκευαστεί από σίδηρο και νικέλιο που είχαν αποσπαστεί από μετεωρίτη.
Το πρόβλημα είναι ότι το περιδέραιο τοποθετείται χρονικά στο 3700 π.Χ., δηλαδή δύο χιλιάδες χρόνια πριν οι Αιγύπτιοι μάθουν την επεξεργασία του σιδήρου, κάτι που συνέβη το 1700 π.Χ. Να σημειωθεί ότι υπάρχουν ιερογλυφικά που αναφέρονται στην επεξεργασία του σιδήρου, τον οποίο περιγράφουν ως «το μέταλλο που ήρθε από τον ουρανό». ν
Η Ιλιάδα του Ομήρου ήταν το πρώτο παγκόσμιο bestseller. Ωστόσο τα σύνορα μεταξύ μύθου και ιστορίας είναι πολύ δύσκολο να προσδιοριστούν. Photo: Troy (2004). Πηγή: Supplied ν
Οι αρχαίοι Έλληνες, πίστευαν ότι ο Τρωικός Πόλεμος (όπως και τα περισσότερα γεγονότα της μυθολογίας) ήταν ιστορικό γεγονός που έλαβε χώρα τον 13ο ή το 12ο αιώνα π.Χ. και ότι η Τροία βρισκόταν στην ασιατική πλευρά του Ελλησπόντου (Δαρδανέλια).
Το 1870, ο Γερμανός αρχαιολόγος Ερρίκος Σλήμαν, μετά από ανασκαφές στην Τρωάδα, απέδειξε ότι η θεωρούμενη μέχρι τότε μυθική Τροία είχε υπάρξει στην πραγματικότητα και ότι ο Τρωικός Πόλεμος ήταν μάλλον ιστορικό γεγονός.
Πότε όμως έγινε ο πόλεμος; Οι σύγχρονοι ερευνητές δέχονται ότι η χρονολογία που προτείνει ο αρχαίος ιστορικός Ερατοσθένης (1194-1184 π.Χ.), είναι η πιο αντιπροσωπευτική χρονολογία του Τρωικού Πολέμου, καθώς συμφωνεί και με αρχαιολογικά στοιχεία που υποδεικνύουν ότι στην πόλη τότε ξέσπασε καταστροφική πυρκαγιά και συγκεκριμένα στο στρώμα VIIa της Τροίας.
Ωστόσο, η Τροία υπήρχε ήδη από το 3000 π.Χ. η δε θεωρούμενη ως «ομηρική» Τροία (Τροία VI) καταστράφηκε από σεισμό και όχι από πόλεμο. Από την υποτιθέμενη εποχή του Τρωικού Πολέμου έχει βρεθεί μόνο ένα κεφάλι βέλους και αυτό χωρίς σωματικά υπολείμματα.
Για να μην αναφέρουμε πως η Εποχή του Λέοντος (του κυρίαρχου συμβόλου της μυκηναϊκής εποχής) άρχισε το 10.500 π.Χ. και τελείωσε το 8000 π.Χ. Μήπως λοιπόν ο πόλεμος συνέβη πολύ πιο παλιά από την εποχή που πιστεύουμε ότι έγινε; ν
Ο θρύλος των Αμαζόνων, που αναφέρεται από πολλούς αρχαίους Έλληνες μυθογράφους, συνεχίζει να γοητεύει την ανθρώπινη φαντασία μέχρι σήμερα. Υπάρχουν όμως ιστορικά στοιχεία; Photo: Wonder Woman (2017). Πηγή: Supplied
ν
Ποια ήταν η Ωραία Ελένη;
Ποια ήταν η ξακουστή για την ομορφιά της βασίλισσα της Σπάρτης, η ευειδής Ελένη, όπως την αποκαλεί ο Όμηρος, που για χάρη της έγινε ο Τρωικός Πόλεμος; Ήταν πραγματικό πρόσωπο ή μύθος;
Από το μέγεθος των δυνάμεων σε έμψυχο και άψυχο υλικό που συγκέντρωσαν οι δύο αντιμαχόμενες παρατάξεις, οι Έλληνες και οι Τρώες, και από τον αριθμό των συμμάχων που τάχθηκαν υπέρ της μίας ή της άλλης πλευράς, αλλά και από το γεγονός ότι ακόμη και οι θεοί του Ολύμπου είχαν χωριστεί σε δύο παρατάξεις και πολεμούσαν μεταξύ τους στον ουρανό όποτε λάμβανε χώρα μια σύγκρουση έξω από τα τείχη της Τροίας στη γη, συνάγουμε το συμπέρασμα ότι επρόκειτο για μια γιγαντιαία σύγκρουση ζωής και θανάτου.
Επρόκειτο δηλαδή για έναν παγκόσμιο πόλεμο που κράτησε δέκα χρόνια και όχι για μια τοπική σύγκρουση που αφορούσε τον έλεγχο του Ελλησπόντου ή το εμπόριο με τον Εύξεινο Πόντο (Μαύρη Θάλασσα). Το γεγονός ότι οι Έλληνες κυριαρχούσαν καθολικά με τον στόλο τους σε όλο το Αιγαίο και όχι μόνο, δεν αφήνει περιθώρια για μια τέτοια παρερμηνεία.
Η σύγκρουση της Τροίας μπορεί να παραλληλιστεί με τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου οι δυνάμεις του Φωτός κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τις δυνάμεις του Σκότους – τον Χίτλερ και την παρέα του.
Επρόκειτο για τη σύγκρουση δύο κόσμων που εξακολουθούν και μάχονται μέχρι σήμερα στη γη για το ποιος θα έχει τον έλεγχο. Οι δυνάμεις της υποτέλειας και του σκοταδισμού ενάντια στις δυνάμεις που φροντίζουν για την ψυχική και πνευματική εξέλιξη και άνοδο του ανθρώπινου είδους. Άλλωστε το όνομα Ελένη σημαίνει φως. Και οπωσδήποτε είναι συγγενικό με τον όρο Έλληνας. ν
Ήταν η Ωραία Ελένη πραγματικό πρόσωπο; Photo: Troy – Fall of a City (2018). Πηγή: Supplied
ν
Ο Ευριπίδης στην τραγωδία του Ελένη, υιοθετεί την άποψη ότι ο Πάρις δεν απήγαγε την πραγματική Ελένη αλλά το είδωλό της – ένα ομοίωμα φτιαγμένο από αιθέρα. Η «εν Τροία» Ελένη ήταν επομένως ψεύτικο φάσμα. Η πραγματική Ελένη είχε βρει ασφαλές καταφύγιο στην Αίγυπτο.
Στα ιστορικά χρόνια η Ελένη θα κακολογηθεί όσο καμία άλλη γυναίκα, ως υπαίτια των φρικτών δεινών του πολέμου. Ωστόσο, συμβαίνει κάτι παράξενο. Όσοι στρέφουν την οργή τους στο πρόσωπό της, κάτι παθαίνουν και αναγκάζονται να ανακαλέσουν. Μήπως έχουν κάνει λάθος εκτίμηση;
Όταν ο Στησίχορος αποτόλμησε να την κακολογήσει, τυφλώθηκε, μας λέει η παράδοση, και γράφει την Παλινωδία, αποκαθιστώντας την εικόνα της∙ και έτσι μόνο ξαναβρίσκει το φως του.
Παρόμοιες συμφορές βρίσκουν και άλλους. Αναγκάζονται και αυτοί να γράψουν παλινωδίες. Ο Γοργίας ο Λεοντίνος και ο Ισοκράτης, για να εξηγήσουν το φαινόμενο, γράφουν ο καθένας το δικό του Ελένης Εγκώμιον.
Ο Ισοκράτης εξηγεί ότι η Ωραία Ελένη εκπροσωπεί την Ιδέα της Ομορφιάς και μαζί την αρετή, την ανδρεία, τη σοφία και τη δικαιοσύνη – τα πιο πολύτιμα και αξιοσέβαστα πράγματα που έρχονται από τον κόσμο των θεών. Όμως υπάρχουν πράγματα που εκτιμούνται αν και απουσιάζει από αυτά η ανδρεία ή η σοφία ή η δικαιοσύνη. Κανένα πράγμα όμως δεν αγαπιέται, όταν απουσιάζει από αυτό η ομορφιά, είτε του σώματος είτε της ψυχής.
Ο Γοργίας κάνει τα πράγματα σαφέστερα, ταυτίζοντας την ιδεατή Ομορφιά με τον κόσμο. Όταν ο θεός θέλησε να δημιουργήσει τον κόσμο τούτο στο σύνολό του, σκέφτηκε να τον ομορφύνει και να τον στολίσει από στοιχεία ανόμοια μεταξύ τους. Γι’ αυτό και ονομάστηκε κόσμος, από το «κοσμώ» (διακοσμώ).
Και μας δίνει τον περίφημο ορισμό του για το τι είναι κόσμος: ν
Κόσμος είναι για την πόλη οι γενναίοι άνδρες, για το σώμα η ομορφιά,
για την ψυχή η σοφία, για την πράξη η αρετή, για τον λόγο η αλήθεια.
Ακοσμία είναι όλα τα αντίθετα από αυτά. ν
Η Ωραία Ελένη, που κατέχουν οι Έλληνες, εκπροσωπεί επομένως τον κόσμο. Οι Τρώες πήραν ένα ψεύτικο είδωλο, νομίζοντας, μέσα στην αυταπάτη τους, πως είναι η Ωραία Ελένη. Προβάλλοντας αυτό το ψεύτικο είδωλο στη θέση του αληθινού κόσμου διαπράττουν ύβριν. Και τιμωρούνται.
Δεν είναι τυχαίο ότι στην Τροία III ο Σλήμαν ανακάλυψε δεκάδες παραλλαγές του αγκυλωτού σταυρού ή σβάστικας (αρχ. ελλ. τετραγαμμάδιον) στα τείχη της πόλης και σε κεραμεικά αντικείμενα. ν
Σφαίρα από ψημένο πηλό με παραστάσεις αριστερόστροφης σβάστικας από την Τροία III που ανακάλυψε ο Ερρίκος Σλήμαν και υιοθέτησε αργότερα ο Χίτλερ. Πηγή: Wikimedia Commons ν
Είναι ο ίδιος αριστερόστροφος αγκυλωτός σταυρός της Τροίας που θα υιοθετήσει ο Χίτλερ και θα τον κάνει σύμβολο του ναζισμού. Ο αγκυλωτός σταυρός είναι ένα πανάρχαιο σύμβολο που δείχνει στυλιζαρισμένα έναν άνθρωπο σε κίνηση, έχει όμως σημασία προς ποια κατεύθυνση κινείται: αριστερόστροφη ή δεξιόστροφη. Η πρώτη έχει αρνητική σημασία∙ η δεύτερη θετική. ν
ν
Παρόμοιας σημασίας ήταν και ο Ατλαντικός πόλεμος που περιγράφει ο Πλάτωνας στους διαλόγους του Τίμαιο και Κριτία. Εξαιτίας της μεγάλης δύναμής τους, κάποια στιγμή οι Άτλαντες, γεμάτοι αλαζονεία και έπαρση, θέλησαν να κατακτήσουν ολόκληρο τον κόσμο. Το βάρος έπεσε και τότε στους Έλληνες, που κατάφεραν και τους νίκησαν, βάζοντας τέλος στα ανόσια έργα τους.
Γιατί οι Άτλαντες, στους οποίους το θεϊκό στοιχείο είχε ατονήσει και εξαφανιστεί από μέσα τους, δίνοντας τη θέση του στο ανθρώπινο, δεν είχαν διστάσει να κάνουν ακόμη και διασταυρώσεις ανθρώπων με ζώα, για να παράγουν ένα φοβερό και ανίκητο γένος πολεμιστών, όπως ήταν για παράδειγμα ο Μινώταυρος, οι Κένταυροι κ.ά.
ν
ν
Η βαβυλωνιακή εκδοχή της Κιβωτού του Νώε
Ότι στο παρελθόν έγιναν παγκόσμιοι κατακλυσμοί το μαρτυρά πλήθος γεωλογικών στοιχείων. Κανείς όμως δεν δέχεται στα σοβαρά την ύπαρξη της Κιβωτού του Νώε, πόσο μάλλον ότι προσάραξε στο Όρος Αραράτ.
Ωστόσο, ο δρ. Ίρβινγκ Φίνκελ (Irving Finkel), έφορος του Βρετανικού Μουσείου και αυθεντία στους λαούς της Μεσοποταμίας, μετέφρασε μια βαβυλωνιακή πινακίδα του 1750 π.Χ., η οποία όχι μόνο αναφέρει την Ιστορία του Κατακλυσμού αλλά δίνει και οδηγίες για την κατασκευή μιας Κιβωτού σωτηρίας.
Η Κιβωτός πρέπει να είναι στρογγυλή, σαν δίσκος, να έχει έκταση 3.600 τετραγωνικών μέτρων, ή τα δύο τρίτα του μεγέθους ενός ποδοσφαιρικού γηπέδου, και να είναι φτιαγμένη σαν ένα γιγάντιο καλάθι σχοινιών ενισχυμένο με ξύλινα νεύρα και αδιάβροχο με άσφαλτο μέσα κι έξω.
Ουσιαστικά πρόκειται για την γιγαντιαία εκδοχή ενός σκάφους το οποίο γνώριζαν πολύ καλά οι Βαβυλώνιοι, αφού ήταν σε καθημερινή χρήση μέχρι τα τέλη του 20ού αιώνα, μεταφέροντας ανθρώπους και ζώα διαμέσου των ποταμών.
ν
ν
Ο κύλινδρος του Κύρου
Ο Κύρος (600 π.Χ. – 530 π.Χ.) είναι ο σημαντικότερος βασιλιάς της Περσίας, ιδρυτής της δυναστείας των Αχαιμενιδών. Ο Ξενοφών αναφέρει ότι ήταν γιος του Καμβύση Α΄ και της Μανδάνης, κόρης του βασιλιά των Μήδων Αστυάγη, που μεγάλωσε στην αυλή του και σε ηλικία 16 χρονών νίκησε κι έδιωξε τους Ασσύριους. Κήρυξε τον πόλεμο εναντίον του παππού του Κύρου Α΄ και τελικά επικράτησε. Μεγάλωσε την έκταση του κράτους του κατακτώντας τους διάφορους γειτονικούς του λαούς, στους οποίους φέρθηκε με επιείκεια.
Στη Βίβλο περιγράφεται ως ο μεγάλος φιλάνθρωπος βασιλιάς των Περσών που επέτρεψε στους Ιουδαίους να επιστρέψουν στην Ιερουσαλήμ και να λατρέψουν ελεύθερα τον θεό τους. Εξέδωσε τα διατάγματα της αποκατάστασης, γι’ αυτό και έλαβε από τη Βίβλο τον τίτλο του Χριστού (χρισμένου).
Οπωσδήποτε επρόκειτο για έναν ιδιοφυή άνδρα, αφού μπορούσε και φώναζε με το μικρό τους όνομα όλους τους στρατιώτες του.
Από την εποχή του ιδρυτή της περσικής αυτοκρατορίας έχει σωθεί ένας κύλινδρος με ακκαδική σφηνοειδή γραφή. Βρέθηκε στα ερείπια της Βαβυλώνας στη Μεσοποταμία το 1879 και φυλάσσεται στο Βρετανικό Μουσείο.
Ο κύλινδρος περιέχει το ιδεολογικό περίγραμμα της νομοθεσίας και της πολιτικής του Κύρου, παρουσιάζοντάς τον ως έναν συνετό και φιλάνθρωπο βασιλιά, που τον 6ο αι. π.Χ. χορήγησε ίσα πολιτικά δικαιώματα και ελευθερίες στους υπηκόους του, αδιαφορώντας για τη φυλή, το χρώμα, την καταγωγή ή τη θρησκεία τους.
Μόνο δύο ανάλογα παραδείγματα υπάρχουν σε όλη την ανθρώπινη ιστορία: τα δικαιώματα που απολάμβαναν οι Ρωμαίοι πολίτες, και η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας του Τόμας Τζέφερσον.
Υπάρχει διχογνωμία για το αν ο Κύρος ήταν ο Τόμας Τζέφερσον του 6ου αι. π.Χ. Όσοι αμφιβάλλουν λένε ότι πουθενά ο κύλινδρος δεν αναφέρει τον επαναπατρισμό του εβραϊκού λαού μετά την αιχμαλωσία του στη Βαβυλωνία, όπως υποστηρίζει το Βιβλίο του Έζρα. Το κείμενο του κυλίνδρου αναφέρεται μόνο στα ιερά της Μεσοποταμίας και όχι σε Εβραίους, Ιερουσαλήμ ή Ιουδαία.
ν
ν
Όσον αφορά εκείνους που ερμηνεύουν το κείμενο του κυλίνδρου ως την πρώτη ιστορικά διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η άποψή τους απορρίπτεται επίσης από τους ιστορικούς ως αναχρονιστική και ως μια παρεξήγηση του γενικού νοήματος του κυλίνδρου που δεν είναι τίποτε περισσότερο από την τυπική δήλωση ενός νέου μονάρχη στην αρχή της βασιλείας του.
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα μυστήρια και τα αινίγματα του παρελθόντος που θα διερευνήσει η νέα τηλεοπτική σειρά “Μυστήρια και Μύθοι” του Travel Channel με πρωταγωνίστρια τη Μέγκαν Φοξ. ν