Αυτοί που μας κλέψαν το βιβλίο από το χέρι…
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από τον Σπύρο Μαρίνη (*)
Περί «αναβάθμισης» του σχολείου! Αυτοί που μας κλέψαν το βιβλίο από το χέρι, μας κατηγορούν ότι μείναμε αδιάβαστοι…
ν
ΤΗΝ Τετάρτη 10 Ιούνη, η κυβέρνηση της ΝΔ ψήφισε στη Βουλή τον νόμο πλέον (4692/2020) με τίτλο: «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις».
Εύλογα, θα μπορούσε κανείς να αναρωτηθεί: Μήπως, με την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς (2020 – 2021) θα δούμε τα σχολεία μας να στελεχώνονται με μόνιμους εκπαιδευτικούς; Άραγε, τα ταμεία των σχολικών επιτροπών θα καλύπτουν με επάρκεια τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων;
Θα ξεκινήσει κάποιο γενναίο πρόγραμμα αναβάθμισης των σχολικών υποδομών, θα αρχίσουν να ξηλώνονται τα απαράδεκτα κοντέινερ; Θα γίνει κάποια ουσιαστική αλλαγή (με παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια) στα απαρχαιωμένα και προβληματικά αναλυτικά προγράμματα και σχολικά εγχειρίδια; Θα ενισχυθεί η κρατική ευθύνη με απτά μέτρα μπροστά σε ένα νέο πιθανό κύμα έξαρσης της πανδημίας;
ν
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΙΛΑΕΙ ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ
Ας αφήσουμε την ίδια την πραγματικότητα να δώσει τις απαντήσεις της για την «αναβάθμιση» που ετοιμάζει η κυβέρνηση:
Στις 15 Ιούνη ανακοινώθηκαν σε ΦΕΚ τα νέα ωρολόγια προγράμματα για το Λύκειο. Στην ουσία καταργούνται τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών και της Καλλιτεχνικής Παιδείας. Καταργούνται μαθήματα επιλογής όπως το Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο και η 2η ξένη Γλώσσα (Γερμανικά/Γαλλικά) που εξετάζονται πανελλαδικά, ως προαπαιτούμενα για την είσοδο σε συγκεκριμένες σχολές.
Χτυπιέται κάθε υπόλειμμα Γενικής Παιδείας, υλοποιώντας την κατεύθυνση της μετατροπής του Λυκείου σε μια απέραντη εξεταστική αρένα.
Ταυτόχρονα, οδηγούνται στην ανεργία και την ανασφάλεια εκατοντάδες εκπαιδευτικοί των αντίστοιχων ειδικοτήτων. Η κατάπτυστη αυτή απόφαση έχει και άλλες δυο κρίσιμες πλευρές: Πρώτον, θα ανοίξει τον δρόμο σε επέκταση της γνωστής ήδη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατάστασης, όπου οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να διδάσκουν μαθήματα που είναι άσχετα με το επιστημονικό τους αντικείμενο.
Ή ‒δεύτερον‒ θα εξαναγκάζονται να γυρνάνε από σχολείο σε σχολείο για να συμπληρώνουν ωράριο, χάνοντας έτσι τη δυνατότητα για μια πιο ουσιαστική και προσωπική επικοινωνία, επαφή και φυσικά γνώση των μαθητών τους. Δεν θα ξέρουν καλά καλά τα ονόματά τους…
Στα Δημοτικά και τα Νηπιαγωγεία, μέσα από την εφαρμογή του ορίου των 25 μαθητών το ανώτερο και 15 το κατώτερο (από επταθέσια Δημοτικά και άνω) για τη δημιουργία τμήματος, έχουν ήδη ξεκινήσει οι πιέσεις για περικοπές και συμπτύξεις τμημάτων και η «ρώσικη ρουλέτα» της μετακίνησης μαθητών που «περισσεύουν» από σχολείο σε σχολείο, για να δημιουργηθούν τα νέα πολυπληθή τμήματα.
Με «πυρετώδεις» ρυθμούς αναζητούνται αίθουσες, κοντέινερ, αποθήκες, υπόγεια και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς για να στοιβαχτούν νήπια και προνήπια!
Στις 30 Ιούνη, σχεδόν 41.000 (!) αναπληρωτές – συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί πήραν το χαρτί της απόλυσης και οδηγήθηκαν εκτός Εκπαίδευσης, αν και καλύπτουν στοιχειώδεις ανάγκες λειτουργίας των σχολείων, αναπληρώνοντας κάθε χρόνο τον ίδιο τους τον εαυτό. Είναι αμφίβολο πόσοι και ποιοι από τους συναδέλφους μας θα δουλέψουν ξανά την ερχόμενη χρονιά με βάση τις αλλαγές που συντελούνται στο σχολείο, αλλά και στο πλαίσιο της εξέλιξης της πανδημίας.
Αυτήν τη στιγμή, το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι τα σχολεία θα ανοίξουν στις 7 του Σεπτέμβρη. Με τι όρους όμως; Κανένα συγκεκριμένο μέτρο δεν έχει παρθεί για την ουσιαστική προετοιμασία της νέας σχολικής χρονιάς. Κανένα σχέδιο για την εξασφάλιση υποδομών, μέτρων προστασίας, υγιεινής και ασφάλειας μαθητών και εκπαιδευτικών.
Ερωτήματα όπως αν θα λειτουργήσει το Ολοήμερο, αν θα καλυφθούν όλα τα κενά σε εκπαιδευτικούς (μαζί και οι 3.500 επιπλέον ανάγκες που προέκυψαν από τις συνταξιοδοτήσεις), αν θα προσληφθούν μόνιμες καθαρίστριες, αν θα αναζητηθούν νέες αίθουσες για να γίνεται κανονικό μάθημα και όχι εκ περιτροπής και προαιρετική διδασκαλία, παραμένουν αναπάντητα.
Η νομοθετική αθλιότητα για τη ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων μέσα από τις σχολικές τάξεις, αν και έμεινε στα χαρτιά για φέτος, παραμένει σε ισχύ για μελλοντική ενεργοποίηση.
ν
ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΣΗΣ
H αλήθεια είναι ότι η έννοια της «αναβάθμισης» δεν είναι κενή περιεχομένου για τα αστικά κόμματα και τις επιδιώξεις τους στην Εκπαίδευση. Δεν δίνουν απλά «καθρεφτάκια σε ιθαγενείς».
Το πρόβλημα είναι ότι οι επιδιώξεις τους είναι απέναντι από τις πραγματικές, σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, είναι απέναντι από τις ανάγκες της εποχής για ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα και θα δίνει όλα τα εφόδια στον νέο άνθρωπο, ώστε να μπορεί να γνωρίζει τον κόσμο, να στέκεται με αυτοπεποίθηση, δημιουργός και πρωταγωνιστής της κοινωνικής εξέλιξης.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, αξιοποιώντας και την περίοδο της πανδημίας, δυναμώνει την επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα της νεολαίας και επιδιώκει γρήγορα και επιθετικά, με μπόλικη δόση αυταρχισμού, να προχωρήσει ένα πλέγμα πολιτικών και νομοθετικών ρυθμίσεων, και στο χώρο της Εκπαίδευσης, με βάση τις απαιτήσεις των επιχειρηματικών ομίλων στη φάση της νέας καπιταλιστικής κρίσης και της προετοιμασίας της ανάκαμψης των κερδών τους.
_______________
(*) Ο Σπύρος Μαρίνης είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας και Έρευνας της ΚΕ του ΚΚΕ.
ν