ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Posted by Youmagazine Staff
Η άσκηση βοηθάει στην καλύτερη απομνημόνευση και αφομοίωση νέων γνώσεων και άγνωστων πληροφοριών.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, όταν η άσκηση είναι πολύ σκληρή μπορεί να έχει ολέθρια αποτελέσματα στην απόκτηση γνώσης. Image: Supplied
v
H ΜΑΘΗΣΗ απαιτεί την απόκτηση νέων και άγνωστων πληροφοριών που πρέπει να ενσωματωθούν και να αποθηκευθούν στη μακροπρόθεσμη μνήμη. Η γνωσιακή διαδικασία βελτιστοποιείται όταν το άτομο ασκείται. Όμως, σύμφωνα με τους ειδικούς, όταν η άσκηση είναι πολύ σκληρή μπορεί να έχει ολέθρια αποτελέσματα στην απόκτηση γνώσης.
Ένας τρόπος για να συγκρατήσουμε τις γνώσεις είναι η συνεχής επανάληψη. Πρόσφατες μελέτες, όμως, έδειξαν ότι και η σωματική δραστηριότητα διαδραματίζει κάποιο ρόλο στη διαδικασία. Ο ύπνος, για παράδειγμα, ενισχύει τη μνήμη. Επίσης, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι τα ποντίκια που τρέχουν αφού έχουν μάθει κάτι καινούργιο το κάνουν κτήμα τους πολύ καλύτερα από τα ποντίκια που μένουν ακίνητα. Φαίνεται πως η άσκηση αυξάνει την παραγωγή χημικών ουσιών που συνδέονται με τις διανοητικές λειτουργίες.
Για να το αποδείξουν, ερευνητές από το Ινστιτούτο Εγκεφάλου, Γνώσης και Συμπεριφοράς Ντόντερς του Πανεπιστημίου Ράντμπουντ της Ολλανδίας και από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου σχεδίασαν ένα πείραμα στο οποίο συμμετείχαν 72 υγιείς άνδρες και γυναίκες. Οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν αρχικώς σε 40 λεπτά ασκήσεων οπτικής εκμάθησης. Παρακολούθησαν δηλαδή εναλλασσόμενες εικόνες σε οθόνη υπολογιστή και τους ζητήθηκε να θυμηθούν τις θέσεις αυτών των εικόνων.
Στη συνέχεια, οι δύο στους τρεις συμμετέχοντες ασκήθηκαν σε σταθερά ποδήλατα επί 35 λεπτά, οι μισοί αμέσως μετά το τεστ, ενώ οι υπόλοιποι τέσσερις ώρες αργότερα.
Δύο ημέρες αργότερα επέστρεψαν όλοι στο εργαστήριο για να εξεταστούν, ενώ ένας μαγνητικός τομογράφος κατέγραφε την εγκεφαλική τους λειτουργία. Αποδείχθηκε ότι αυτοί που ασκήθηκαν τέσσερις ώρες μετά το τεστ αναγνώρισαν τις θέσεις των φωτογραφιών με μεγαλύτερη ακρίβεια. Ταυτόχρονα η εγκεφαλική τους λειτουργία ήταν κάπως διαφορετική και είχε πιο σταθερή νευρωνική δραστηριότητα.
Δεύτεροι ήρθαν όσοι ασκήθηκαν αμέσως μετά τη γνωσιακή διαδικασία, ενώ όσοι δεν είχαν ασκηθεί δυσκολεύτηκαν να απομνημονεύσουν τα πρότυπα των φωτογραφιών τόσο καλά όσο όσοι είχαν γυμναστεί.
v
Η άσκηση διευκολύνει τη μάθηση
Οι συντάκτες της μελέτης, η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Current Biology, υποστηρίζουν ότι οι εγκέφαλοι αυτών των ανθρώπων πιθανώς να λειτουργούσαν πιο αποτελεσματικά, επειδή είχαν ασκηθεί. Το γιατί όμως η καθυστέρηση της άσκησης κατά τέσσερις ώρες ήταν πιο αποτελεσματική στην εκμάθηση από την άμεση άσκηση παραμένει άγνωστο. Άλλωστε, τα πειραματόζωα φαίνεται να τα καταφέρνουν καλύτερα όταν ασκούνται αμέσως αφού έχουν μάθει κάτι νέο.
Ο Έλκο βαν Ντόνγκεν, ο επιστήμονας που υπογράφει την έρευνα ελπίζει ότι μελλοντικές μελέτες θα συμβάλλουν στον προσδιορισμό της καλύτερης χρονικής στιγμής για την άσκηση, αλλά και της ιδανικής δραστηριότητας για την ενίσχυση της μάθησης.
Το πείραμα πάντως έδειξε ότι πρέπει να αποφεύγονται τα άκρα. Όταν η άσκηση είναι πολύ σκληρή, τότε μπορεί να έχει ολέθρια αποτελέσματα στην απόκτηση γνώσης. Επίσης, όταν η άσκηση είναι υπερβολικά ήπια, όπως ένας μικρός αργός περίπατος, τότε ενδέχεται να μην προκαλέσει την απελευθέρωση των χημικών ουσιών που επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος μαθαίνει.
Πηγή: New York Times